Indslag fra TVSyd om UIF-messen i Aabenraa »



01-12-2015 Så simpelt med så stor effekt

På Hvidovre Produktionsskole har man i den sidste tid, med stor succes, afprøvet det tyske koncept Life Kinetik på STU eleverne. Konceptet kobler fysisk aktivitet med mental træning med bedre koncentration og større selvtillid til følge

 

Et par venlige men korte kommandoer fra instruktøren og straks ryger farverige bolde og tørklæder gennem luften. Eleverne farer rundt mellem de andre med store smil på læberne og griner lidt af sig selv og hinanden.

De er i gang med en af ugens to Life Kinetik sessioner i træningssalen på Hvidovre Produktionsskole. Som formentlig den eneste skole i Danmark har produktionsskolen taget konceptet til sig i arbejdet med STU eleverne, og man kan se, at det virker, fortæller vejleder Tina Jungshoved Bjerre.

”Umiddelbart tænker man, at det ikke kan være rigtigt, at det er så simpelt med så stor effekt,” siger vejlederen. ”Det er bygget op sådan at instruktøren hele tiden kommer med nye øvelser, så eleverne fx skal bevæge sig på en bestemt måde, mens de samtidig håndterer en bold eller et tørklæde.”

”I Life Kinetik arbejder man med otte hjernedele i stedet for to. Så man har fat i både den del, der ligger foran og bagved – lodret og vandret osv. Øvelserne er designet til at etablere nogle synapser imellem hjernehalvdele, så man får fat i noget, der ligger i dvale,” forklarer Tina Jungshoved Bjerre, som selv har bragt konceptet til skolen efter at have fået kontakt til Life Kinetiks danske licensholder Tina Nielsson.

Lige til højrebenet

Tina Nielsson designede et skræddersyet 3-måneders program og fire undervisere på Hvidovre Produktionsskole tog uddannelsen, som giver ret til at træne i konceptet. Umiddelbart var det tanken, at man skulle udnytte programmet på produktionsskolen, men det blev STU eleverne der kom til at agere som pionerer. Og det ligger lige til højrebenet at bruge Life Kinetik til den type elever, fortæller Tina Jungshoved Bjerre.

”Man bliver bedre til at modtage og håndtere skift i dagligdagen, og det er vores elever jo særligt udfordrede på. Man får også bedre koncentrationsevne og bedre fastholdelse i opgaverne,” siger hun. ”Der er meget vores elever ikke kan, men i det her system er det faktisk en fordel ikke at kunne. For det er det, der træner hjernen. Og så er det faktisk den eneste undervisning, hvor eleverne aldrig klager. De griner og har det sjovt med øvelserne.”

Og så kan man se, at det virker, fastslår vejlederen. Der er konkrete eksempler på elever med fx autisme, som er holdt op med at ’pille’ ved alt og motorisk er blevet bedre. Samtidig har det styrket selvværdet for flere af eleverne, hvor bare det at gå til undervisningen med glæde, er en stor ting.

Uendelige muligheder

Programmet har uendelige muligheder, fortæller Tina Jungshoved Bjerre. For selvom de første tre måneder er fastlagt, kan man hele tiden finde på nye øvelser. Så længe man fastholder koblingen mellem det mentale og det fysiske. Koblingen mellem at tænke og bevæge sig,” siger hun og understreget samtidig, at den fysiske del ikke er hård træning. Man kan fx godt sidde i kørestol og deltage alligevel.

Fordelene ved mødet mellem STU eleverne og Life Kinetik er næsten uudtømmelige, hvis man spørger vejlederen.

Ikke alene styrker det som nævnt selvværd og fastholdelse, det er også med til at gøre grundfag som dansk og matematik nemmere for de unge, fortæller hun. Og man kan også nemmere fastslå præcis, hvad eleverne kan klare i forhold til praktikker.

”Det er jo fint, hvis vi kan sige, at de kan koncentrere sig i fx 30 minutter ad gangen. Og det kan de, for vi har vist dem, at det er sjovt at koncentrere sig om noget man kan lide,” pointerer Tina Jungshoved Bjerre.

Meget teori

Selvom Life Kinetik umiddelbart virker simpelt, er det ikke noget man bare kan kaste sig over som 30 minutters hjemmeøvelser, bliver det fastslået. Underviseren skal kunne reagere med det samme i forhold til de signaler eleverne sender.

”Der er rigtig meget teori bag det. Man skal vide, hvilke dele af hjernen, der er i brug, og hvordan man kobler det, til det eleven har brug for. Og så skal man vide, at træne de svage områder i stedet for bare at lade dem være. Vi skal ikke fastholde de unge i, at der er noget de ikke kan.”

  Tilbage