Indslag fra TVSyd om UIF-messen i Aabenraa »


30-08-2016 Gode oplevelser er en forudsætning for at lære

Det rød- og hvidstribede cirkustelt lyser op på græsplænen bag Bøgevangskolen i Vejle. Rundt omkring på skolen bliver der jongleret, øvet, prøvet kostumer og plejet sommerfuglefyldte maver. Tonny Trifolikum og hans Cirkus Mongo er rykket ind…

 

Af Christina Qvistgaard

Stort set alle skolens elever bliver mobiliseret i bestræbelsen på at stable den optimale cirkusforestilling på benene. Fornemmelsen af at være et vigtigt led i en holdindsats, er en af de succesoplevelser, musikunderviser Michael Bhutho referer til, når han siger, at gode oplevelser er en forudsætning for at lære.

”Vi fokuserer på, at møde eleverne som ligeværdige uanset forudsætninger og kompetencer. Mange af eleverne har været udenfor et socialt fællesskab, så mange af dem kommer uden selvtillid,” fortæller han. ”Her kan vi give dem de oplevelser og det fælleskab, der skal til for at styrke fællesskabet.”

Alle 56 elever – heraf godt halvdelen STU elever – bor på skolen, som er en del af De Frie Fagskoler. Her fokuseres der på praksisnær undervisning og på sociale fællesskaber. Uanset om ens baggrund er en diagnose eller usikkerhed i forhold til fremtidsvalg, kan man finde sin plads her.

”Vores elever er meget forskellige. Men tilgangen til dem er den samme. De skal have noget ud af undervisningen,” fastslår Michael Bhutho. ”Hele vores pædagogik er bygget op omkring anerkendelse og respekt. Samtidig er hver enkelt elevs uddannelse og plan individuelt udformet.”

For STU eleverne handler årene på Bøgevangskolen i høj grad om afklaring. Dansk og matematik er obligatoriske fag, men ellers kører skolen med linjerne krea, livsstil, håndværk og gastronomi. Her kan eleverne vælge sig ind efter interesse.

Men i virkeligheden handler STU ikke så meget om faglighed, som det gør om at blive klar til næste skridt i livet, fortæller Michael Bhutho.

”STU er en uddannelse i livsduelighed. Den handler om personlige kompetencer, om botræning og afklaring gennem praktik, så vi og de selv kan finde ud af, hvor meget de kan klare, så de kan få tilrettelagt et godt voksenliv.”

To af de elever som efter deres uddannelse på Bøgevangskolen står klare til næste skridt i livet, er Anna Bitsch og Maria Petersen Haahr. Da vi mødte dem i juni, var der bare få uger til afslutningen på en epoke i deres liv. Og de var begge to helt parate til at forlade de trygge rammer.

Anna, 20 år, STU elev:

”Jeg er helt klar til at skulle videre – og det er dejligt, men også lidt trist. Det her sted har hjulpet mig til at blive klar til det næste skridt. Jeg forventede at møde nye mennesker og få nogle udfordringer – og det har jeg fået. Det bliver også en udfordring at flytte og starte ny praktik. Jeg skal til Kolding og bo og så skal jeg i praktik i en kantine i seks måneder.

Jeg har egentlig altid gerne ville noget med børn, men da jeg startede her, følte jeg, at jeg skulle noget andet, så jeg har lavet en masse med køkken, og nu skal jeg i praktik i en kantine i seks måneder.

Her har jeg lært alt det, jeg får brug for at vide. Jeg har også lært, at man skal kæmpe uanset, at det kan være svært at rumme det hele. Jeg har problemer med balancen, jeg har indlæringsvanskeligheder, og jeg går med høreapparat, men lærerne har altid været der for mig med vejledning. Samtidig er jeg klar over, at jeg også har ansvar for mit eget liv.

Jeg synes man skal springe ud i det, hvis man får tilbudt et skoleophold et sted som her. Det er en rigtig god skole for os, der har lidt svært ved tingene.”

Maria, 19 år, kostskoleelev:

”Jeg skal også til at flytte nu. Et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig et år til her, for jeg har lidt svært ved at give slip på tingene, men jeg skal flytte i ungdomsbolig, og jeg glæder mig. Jeg har altid gerne ville bo for mig selv.

I starten ville jeg slet ikke være her. Men nu elsker jeg det. Jeg synes, det har forberedt mig på, at der er positive ting ved at skulle videre. Jeg har virkelig lært, hvor meget positiv energi og respekt for hinanden betyder.

Efter sommerferien starter jeg på VUC, hvor skal læse engelsk, dansk og matematik, og derefter håber jeg på at tage den pædagogiske grunduddannelse. I starten ville jeg være bager eller konditor, men nu vil jeg arbejde med børn. Jeg har ADHD og svært ved at sidde stille, så sammen med børnene kan jeg komme af med noget af min energi.

Jeg vil gerne lære dem noget nyt og se dem smile.”

  Tilbage