Indslag fra TVSyd om UIF-messen i Aabenraa »


30-08-2016 ”Det giver mulighed for at forstå nogle sammenhænge”

Når Fremtidslinjen stiller op på Ud i Fremtiden, er det både for at vise stedet frem for potentielle nye elever og vejledere, og for at præsentere et helt nyt elevadministrationssystem, som har været en kæmpesucces på STU tilbuddet i Køge


Af Christina Qvistgaard

Det færdigudviklede system Panama er kulminationen på en lang rejse, som Køge tilbuddet har været på sammen med den tyske skole Koppelsberg. Det er også historien om, hvorfor samarbejder på tværs af landegrænser kan resultere i nye og måske mere effektive redskaber.

”Vi har gennem flere år samarbejdet med Koppelsberg igennem EU projektet Poseidon. Da vi startede samarbejdet nedskrev vi som en del af vores målsætning, at vi skulle prøve at udvikle nogle kompetenceevalueringsredskaber. Det begyndte vi så gradvist på,” fortæller Fremtidslinjens leder Morten Ellehauge.

”Det endte med at vi lavede nogle kompetencetavler på nogle whiteboards, så det startede meget lavpraktisk.”

Hvor det danske personale gik meget op i at beskrive de helt fagfaglige kompetencer, gjorde tyskerne lige så meget ud af de bløde kompetencer. De menneskelige og sociale.

”Vi havde faktisk lidt berøringsangst i forhold til at skulle bedømme de personlige aspekter på den måde,” erkender Morten Ellehauge. ”Men vi skulle finde fælles fodslag og en del af samarbejdet gik ud på udveksling af elever og personale og på den måde opdagede vi, at tyskernes metode kunne noget.”

Stor begejstring

Halvandet år efter, at Fremtidslinjen sammen med firmaet Uno IT gik i gang med at udvikle programmet er det stort set færdigimplementeret. Til stor begejstring for både personale og elever.

Panama samler alle elevdata på et sted. Og både elever og fagpersonale kan vurdere på den bløde og hårde kompetenceudvikling. Fx skal eleverne i gruppevejledningssituationer vurdere deres egne og andres kompetencer inden for et givent område.

”Systemet bliver brugt i gruppevejledning, og det betyder en kæmpegevinst,” fortæller Morten Ellehauge. ”Meget af STU handler jo om personlig og social udvikling. Gruppen er med til at styrke den udvikling. De skal fx vurdere på nogle kompetencer om man er begynder, øvet, rutineret eller kompetent.”

”I forhold til dokumentation overfor kommunerne giver det også nogle helt fantastiske muligheder. Vi kan fx se, at eleven har dårligt fremmøde i en periode, men ved hjælp af Panama, kan vi også se hvorfor, fordi vi har været inde over de bløde kompetencer også. Og vi kan samle alt data i grafer og diagrammer, hvilket giver mulighed for at forstå nogle sammenhænge på en helt anden måde. Eleverne har ofte også nemmere ved at forstå deres egen udvikling, når de ser det visuelt.”

Den formelle dokumentation i forhold til kommunerne bliver mere og mere vigtig fremover, vurderer Morten Ellehauge, som kommer fra en baggrund som specialvejleder.

”Jeg har da set, at det kan være lidt op ad bakke nogen steder,” siger han. ”Jeg ved, hvad kommunerne vil have, så det har været en fordel, og uanset, hvordan man vender og drejer det, er det en vare vi udbyder og det skal vi være opmærksomme på.”

  Tilbage