Indslag fra TVSyd om UIF-messen i Aabenraa »

30-08-2016 Tømrervirksomhed med pædagogiske evner

Conzept beskriver sig selv som en alsidig tømrervirksomhed. Og det rammer hovedet på sømmet. For nok er man en virksomhed, hvor arbejdet skal udføres efter kundens ønsker, men man er også erhvervsskole og STU, der gennem praktisk arbejde, uddannelse og socialpædagogik hjælper de mest udsatte unge godt på vej

 

Af Christina Qvistgaard

På Conzepts hovedkvarter uden for Hillerød går håndværkere, STU elever og erhvervsskoleelever op og ned ad hinanden i idylliske omgivelser. Her finder unge, der typisk har haft dårlige oplevelser og nedture gennem hele deres opvækst og skoletid, ud af de også kan noget. Og de finder mennesker, de kan opbygge meningsfulde relationer til.

Conzept blev startet i 2002 da Jesper Kaag og Frank Boas som begge er uddannede tømrere OG socialpædagoger mødte hinanden – og blev enige om, at samarbejde om at give udsatte unge de bedst mulige betingelser gennem arbejde og uddannelse.

Deler historier

I dag har Conzept flere ben at stå på. Det er en tømrervirksomhed, en erhvervsskole og et kollegielignende botilbud§85. Så den sociale profil fylder meget, fortæller daglig leder Jesper Kaag.

”Under tømrervirksomheden ligger der STU med linjerne byggeassistent, maler, murer, tømrer, skovbrug og gartner,” siger Jesper Kaag. ”Så har vi også erhvervsrettet 10. og 11. klasse, hvor vi underviser i danske, matematik og engelsk og har grundforløb i håndværksfagene. Vi laver også korte uddannelsesaftaler, hvor vi kører ordinære lærlingeforløb til og med første hovedforløb. Endelig har vi mulighed for at sende vores elever i praktik i England i op til 3 måneder.”

STU eleverne har typisk en diagnose eller er sent udviklede, men målsætningen er, at de skal kunne opnå de færdigheder, der skal til for at kunne arbejde med det håndværk, de interesserer sig for. Måske ikke på fuldtid, erkender Jesper Kaag, men i hvert fald nogle timer om ugen. For at nå dertil bliver eleverne undervist 2 dage om ugen på byggepladserne og 3 dage om ugen i Conzepts værksteder.

Erhvervsskolen har typisk elever, der ikke lige kan indgå i det gængse uddannelsessystem. Her har de unge mulighed for at tage en målrettet 10. – 11. klasse, et grundforløbsforberedelseskursus eller hele den første tredjedel af en hel erhvervsuddannelse gennem ny-mesterlære.

Praksisnær undervisning

Uanset om man er elev på STU eller på erhvervsskolen, handler det om at lære med hænderne og prøve sig selv af gennem håndværket, praktikkerne og det daglige arbejde i en tømrervirksomhed. Eleverne skal hele tiden kunne se, hvad de kan bruge den teoretiske viden til i praksis.

”Det handler om at lære på den måde, de her unge lærer bedst. Med at få fingrene i opgaverne,” fortæller Jesper Kaag. ”De kommer ud på byggepladserne sammen med faglærerne, der også er håndværksuddannede. Og så skal de også have de skolefag, der er nødvendige. Altså dansk, matematik og autocad. Men det skal ske på nogle præmisser, de kan klare. Mange er skoletrætte, når de kommer her, så man får ikke en succesoplevelse af at starte med matematikopgaverne.”


  Tilbage