Indslag fra TVSyd om UIF-messen i Aabenraa »


30-08-2016 Styrmand i sit eget liv

På Småskolen Søgårdhus bor et bredt spektrum af unge mennesker sammen. Nogle er i gang med ungdomsuddannelse uden for skolens trygge rammer og andre arbejder sig frem mod en 9. klasses eksamen. Fællesnævneren for alle, er at de skal lære at tage ansvar for sig selv og deres fremtid

 

Af Christina Qvistgaard

”Grundprincippet for os er overenshed,” fastslår forstander Tom Madsen. ”Vi skal nå frem til fælles fodslag, så eleven også er en del af processen.”

For at nå frem til det fælles fodslag bliver eleverne inddraget i deres egen individuelle læringsplan fra første dag, de ankommer til Søgårdhus. Der bliver talt om uddannelsesønsker og sat en rød tråd op.

”Vi arbejder ud fra, hvor de er lige nu, men med en ide om, hvor de gerne skulle nå hen,” fortæller Tom Madsen. ”Det vigtigste er, at de bliver styrmand i deres eget liv. Det er en tilgang til læring og uddannelse, der er ny for mange af vores unge.”

Fast holdepunkt

Et af de vigtigste redskaber Søgårdhus har, er deres skibe. Den maritime profil gennemsyrer alt, hvad der foregår. Skolen er både opholdssted og skole for 14-18-årige og de unge spænder lige fra sent udviklede til massivt omsorgssvigtede børn, der har rodet sig ud i problemer med stoffer og lovgivning. Men uanset udfordringer er skibene og sejladserne et fast holdepunkt for de unge.

”Vi har to skibe, som sejler rundt i de danske farvande. Vi dykker også rigtig meget. Mange af de unge har brug for en adfærdsjustering, og der er skibene et rigtig godt redskab,” siger Tom Madsen. ”Når man er ude og sejle, er man nød til at vide, hvor man har hinanden. Det handler om gensidig respekt.”

”Det kunne være gået rigtig galt”

For 21-årige Kia Villadsen blev opholdet på Søgårdhus et vendepunkt. Som 14-årig flyttede hun og hendes søskende med deres mor og hendes kæreste til Aabenraa. Men en hård barndom i København havde sat sine spor og Kia var hurtigt på vej ud på et skråplan

”Hvis ikke jeg var kommet her, var jeg endt på gaden tror jeg. Noget med stoffer og kriminalitet. Det var gået rigtig galt,” siger Kia.

Men efter en hård indledning valgte Kia at tage imod den hjælp, hun blev tilbudt på Søgårdhus – og i dag er hun det man vil kalde en vaskeægte solstrålehistorie.

Det første år på pædagogstudiet er næsten overstået – der mangler bare lige den sidste opgave  -da vi møder Kia. Drømmen er at hjælpe andre.

”Jeg vil gerne arbejde inden for pædagogikken, fordi jeg kan se, hvor meget, det har hjulpet mig og andre unge. Og jeg ved det gør en forskel. Jeg vil gerne være socialpædagog, for jeg kan trække på mine egne personlige erfaringer,” lyder ambitionen fra Kia.

På rette spor

Der skulle nogle hårde måneder til før Kia faldt til på Søgårdhus. At flytte hjemmefra som 14-årig og pludselig skulle dele hjem med en masse fremmede unge, var ikke så nemt. Men skibene og den nære relation til pædagoger og lærere, betød, at hun snart var på rette spor.

”Der gik ikke så lang tid, før jeg følte, at det var mit andet hjem. For pædagogerne er det ikke bare et arbejde, man føler virkelig, at de gider en – og det var vigtigt for mig. Man får en tæt relation og føler sig tryg ved dem,” fortæller Kia.

Det maritime kom også hurtigt til at betyde meget. Og det er en interesse Kia holder fast i selvom hun lige så stille er på vej helt ud af skolens system. De sidste 4 år har hun været i efterværn, men det er slut nu – og Kia er da også for længst flyttet i egen lejlighed.

”Jeg tror, jeg er klar til at tackle de udfordringer, der kommer,” fastslår hun.

  Tilbage